torstai 21. kesäkuuta 2007

Kotona ollaan!

Kotimatka 14.6.2007

Kaikki kamat on nyt kannossa ja Wuhanin lentokentälle saakka on päästy. Oli vähän haikeeta jättää Aku ja Sanna vielä Wuhaniin.. Ne onkin ainoot ketkä tänne enää jäi. Poikakolmikko tulee kyl vielä Hongkongista takas ja Mariakin on tulossa Wuhaniin takasin. Sovittiin jo että nähdään Suomessa piakkoin, sen verran hyvä meininki täällä on ollu. :)

Odotellaan tässä nyt koneeseen pääsyä, viimiset hetket käsillä. Iltapäivällä olin Pierren ja Edin kans juttelemassa ja oli ihan rento meininki. Molemmat lupasivat tulla jonain päivänä käymään suomessa ja tulla meidän kotitilalle luonnon helmaan! :) Annoin vielä Pierrelle mun kaiuttimet ja subin et saa sit rokittaa keskenäs siellä ku on. :) Ei muutakun kotia kohti!

klo 00:05

Shanghaihin selvittiin ihan kunnialla, mitä nyt oli lento vähän myöhässä. Hotelli missä majaillaan on ihan jees. Tää on tosiaan vähän syrjässä mikä kyl oli tiedossa jo ennen ku tänne tultiin. 160Y/yö kahdelta hengeltä. Ei tosiaan mikään paha hinta. Käytiin kävelemässä tossa ulkona ja 10 metrin jälkeen alko "parturi-kampaamoita" punaisilla valaistuksilla olemaan vieri vieressä. Palvelualttiitakin olisivat tytöt olleet näin iltasella, jäi sit vaan vilkutteluks.. Käytiin syömässä näillä näkymin viimeinen todellinen Kiinalainen ateria ja löydettiinpä vielä biljardimestakin. Yks erä bilistä, mä vein... :) Happy everyday! ;) Mun piti vielä käydä suihkussa mut eipä tullu lämmintä vettä... Täytyy koittaa aamulla uudestaan. :)

Nyt, hyvää yötä.

20.6.2007 klo 21:32

Suomessa olen ollu nyt viis päivää ja kyllä maistuu! :D Kunnon ruokaa ja raitista ilmaa ei voita mikään. Paluu arkeen oli nopeampi kuin mitä olin ajatellu. Perjantaina lento oli ihan ajallaan Helsinki-Vantaalla ja 9.5 tunnin istuminen suju ihan jees. Istuttiin Paten, Tuulin ja Teemun kans tilavasti, pieniä ku ollaan kaikki, koneen neljällä keskimmäisellä penkillä. Penkit meni siis kaks sivuilla ja neljä keskellä. Loppujen lopuks lento meni nopeesti. Mä vitsailin matkan alkutaipaleella et pitäis Koskenkin näkyy kartalla. Penkkien niskatuissa oli pienet näytöt mistä sai kattoo leffoi etc. Siellä oli myös yks kanava millä pyöri koko ajan meidän sijainti kartalla ja lentokorkeus, nopeus, ulkolämpötila... Siinä ku sitä karttaa tutkailtiin ni katteltiin et on kummallisii kaupungin nimii. Sanoin siihen et sit ku Suomi alkaa näkyy ni kyl siellä pitää Kosken kohdalla olla piste! Siinä ku lennettiin ja Suomi alko kartalla näkyy ni eikös siellä ollu Joensuu, Helsinki, Kuopio... Välillä näky Halli AB.. Ihmeteltiin vaan et mikä juttu siinä on, et millä perusteella ne kaupungit näkyy!? Kait niissä sit jotain lentokenttää tai ilmavalvontaa on.. Noh kuitenkin, istuttiin siinä ja seurattiin tilannetta ja yhtäkkiä kuva vaihtu ja siinä se oli! KOSKI MAAILMAN KARTALLA! :D Todellakin, Turku ei näkyny, eikä Salokaan vaan Koski. Pakkohan siitä oli kuva ottaa, se vaan on Paten kännyssä, joten en saa tähän yhteyteen todistusaineistoa.

Korvat oli ihan pirun lukossa ku on vieläkin vähän flunssaa. Ei meinannu paineet millään tasaantuu. Onneks illalla rupes helpottaa ennen ku meni nukkumaan. Kyytijärjestelyjen ansiosta pääsin Hiiden pirtille asti, josta Minna noukki mut kyytiin ja lähdettiin Koskelle. Oli ihan pirun hyvä fiilis päästä vähän maaseudun rauhaan! Lauantaina illalla mä seisoin meidän kuistilla ja kuuntelin ku kuulu ainoastaan ääniä luonnosta. Linnut laulo ja kärpäset surisi, ei mitään muuta. Aurinko oli just "laskemassa" ja ilma oli ihan tyyni. Ei yhtään Kiinalaista huutamassa jossain kulman takana.

Kotiutuminen on sujunu ihan hyvin. Kellon kanssa oli aluks vähän ongelmii. Viiden tunnin aikaero tuotti hiukan hankaluuksii, kun heräsin sekä lauantai, että sunnuntaiaamuna seittämän jälkeen. Maanantaiaamuna ku olis pitäny pellolle lähtee puol kasiks ni herääminen ei enää sujunukkaan... Niinhän se aina menee.. :D Lauantaina tosiaan ruiskutettiin isän kans reilu 20 hehtaarii ja ma-ke on salaojitettu, että maatilan hommat on palautettu nyt mieleen ja voi hyvillä mielin siirtyä Juhannuksen viettoon. Huomenna tosin pitäis vielä levittää apulannat heinämaille, ku Juhannuksena kuitenkin sataa... ;)

Kiina on nyt jäänyt taakse ja pitää opetella elämään niin, ettei puhu ohi suunsa. Täällä näet kaikki pirulaiset ymmärtää mitä mä juttelen.. Reissusta jäi ihan hyvä maku, ei menny hukkaan. Kiina tietous on tällä hetkellä parempi ku monella muulla Suomalaisella. Sehän se oli vissiin tarkotuskin ku sinne lähdettiin kattelee. Tänään luin Salkkarista ku joku oli lähettäny tekstaripalstalle, että kyllä Pekingissä vaan oli puhtaat yleisövessat.. Pisti niin vihaks, ku viestin kirjoittaja ei todennäkösesti tiedä, että ne vessat pysyy puhtaana vaan sen takia, että Kiinassa järjestetään Olympialaiset ens vuonna. Ne panostaa ihan hulluna kaupungin siisteyteen ja joulukuussa pitää olla kaikkien rakennusten valmiina, jotta on puol vuotta aikaa saada kaikki köyhät pois kaupungista. Suomessa kukaan ei siivoa yleisiä vessoja 10€/kk. Niin, että viestin kirjoittaja voi lähteä tekemään kyseistä hommaa hyväntekeväisyytenä!

Näin siis Kiinassa. Kuulemme maasta päivittäin ja nyt suhtaudun uutisiin aivan eritavalla kuin ennen reissua. Kiinasta riittäisi juttua vaikka kuinka, olen kirjoittanut blogiani lähinnä omista näkökulmistani. Nämä tiedot eivät siis ole autuaaksi tekeviä. Kaikki tapahtumat mitä itselleni on käynyt ja mitkä tänne nettiin ovat päätyneet ovat kuitenkin tosia. Jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä Kiinasta, paras keino kuitenkin on lähteä kotisohvalta maailmalle katsomaan, miten asiat oikeasti ovat! Niin minäkin tein! :D

Kiitos laajalle lukijakunnalle. Toivottavasti olette nauttineet kirjoituksistani ja oppineet jotain uutta Kiinasta!

Tää oli nyt sit täsä. :)

Timo Toivonen

torstai 14. kesäkuuta 2007

Viimesiä viedään

Tässä on nyt sitten edessä viiminen ilta Wuhanissa. Huomenna lähtee lento puol seiskan paikkeilla kohti Shanghaita ja sieltä sitten perjantaina suomeen. Niin se vaan meni neljä kuukautta nopeesti. Vähän on haikee mieli ku täältä pitää lähtee, täällä on ollu hauskoja hetkiä ja vähemmän hauskoja, mut kuitenkin aika on ollu todella mielenkiintoista ja antoisaa. On tullu uusia ystäviä paljon, niin kiinalaisia kun suomalaisiakin. Enemmän suomalaisia.. :P Kiinalaisten kans on vaan useimmiten niin hankala tulla toimeen, mut kyllä niitten kans tulee ku vaan jaksaa olla kärsivällinen.

Ja jos joku väittää ettei täällä ole hyttysiä ni kannattaa lähtee kotoota matkoille! Ne on joko pienempii ja nopeempii tai isompii ja imee sut kuiviin. Vähän eroa "normaaliin" suomalaiseen hyttyseen.

Välikommentti ku istu taas koneelle ni huomas ku hyttyset kävi heti kimppuun.. Onneks täällä on elektronisia hyttysenkarkottimia, mitkä kyllä aika tehokkaasti toimiikin. Pitää vaan muistaa vaihtaa noita levyjä tohon laitteeseen et tulee paremmat hajut. :D

Voi ihan hyvällä mielin tulla kotiin, vaikkei sujuvaa kiinaa puhukkaan, eikä englannin kieli ole tarpeeks parantunukkaan. Asetin vähän tavoitteeks et Englanti olis parantunu paljon tällä reissulla, mut eihän se täällä voi parantuu ku sitä ei pääse juurikaan kenenkään kanssa puhumaan. Ja neljä kuukautta on totaalisen liian lyhyt aika opetella Kiinaa. Jo pelkästään se ettet sä missään näe tekstii kaupungilla mistä voisit päätellä sanoja, mikä tarkottaa mitäkin jne, tuo huomattavasti hankaluuksia. Esimerkiksi jos menen englantiin ja näen että joka toisessa tieviitassa lukee street ni voin päätellä et se tarkottaa tietä/katua. Täällä ku siinä lukee # jos on koko kylttii missään, ni ei oikein uppoo. Eli jos nyt tajusit pointin ni hyvä. :D

Mut tosiaan paljon on ehditty näkee ja kokee ja tulihan sitä kouluakin käytyy... :D Sain vielä hyvät arvosanatkin, tai ei siitä paperista varsinaisesti arvosanaa näkyny. Kaks pistettä puuttu täysistä ni kait se sit oli aika hyvin.. ;) On käyty Pekingissä, Shanghaissa, niissä kahdessa tän maan mahtikaupungeissa. On vierailtu Hainanilla, Kiinan Havaijilla. Sit on tehty pari pisto reissuu junalla "lähi" kaupunkeihin. Voisin väittää että olen käyny useammassa eri kaupungissa kun moni kiinalainen. Sitä nää täällä ihmetteleekin ku me matkustetaan niin paljon. Tää vaan on tällänen once in a life time retki, et nyt pitää mennä ku se on mahdollista.

Nyt rupeen viettää viimistä iltaa ihanassa kivikovassa sängyssäni. Siihenkin on muuten tottunu tän neljän kuukauden aikana! Palaan tämän blogin osalta vielä aiheeseen, kotimatka pitää tietysti vielä raportoida. :D

maanantai 11. kesäkuuta 2007

Wudang

9.6.2007 klo. 9:04

Juna lähti just liikkeelle. Ollaan matkalla kohti pientä kaupunkia, Wudangia. Siellä pitäis asuu joku 100 000 ihmistä, että kyllä sielläkin porukkaa riittää. Mennään tutustumaan KungFu temppeliin. Tarkoitus olis että kiivetään sille kukkulalle missä temppeli on. Patikoiden pitäis mennä noin 6h. Jää nähtäväks kuinka kauan meiltä reissuun menee. Junamatkan pitäis kestää vissiin joku 4h enkä ole syöny tänään vielä mitään. Nyt jo nälkä... :) Katotaan kuinka tässä käy vielä...

klo 18:20

Ollaan nyt selvitty junalla Wudangiin. Ostettiin samantien junaliput takasin Wuhaniin... ;) Syy ei varsinaisesti ollu se, kun kaupunkiin saavuttaessa näky pelkästään enemmän ja vähemmän hylättyjä kerrostaloja, vaan pitää saada istumapaikat takasinkin päinkin. Kaupunki tosiaan näytti aluks hylätyltä ja alko vähän tuntuu et mihin metsään ollaan tultu. Saatiin liput ku sattu yks tyyppi kohdille ketä puhu hiukan englantii. Se myöskin ohjas meidät bussiin millä päästiin "vuoren juurelle".

Bussi makso juanin, et ei paha, ei ollu kyl matkakaan pitkä. Päästiin lippuja ostaa ja löyty yks tyttö mikä puhu englantiikin ni homma suju vähän paremmin. Lipun hinta oli 182Y ja siihen sisälty bussikuljetukset ympäri vuorta. Eli periaate on se, että ku kerran maksat ittes sisään ni saat hengailla jokapuolella. Tää on rakennettu ihan turistirysäks koko paikka, luulin et tää olis ihan luonnon helmassa oleva mesta.

Lähdettiin bussilla ajelemaan ylöspäin ja vaihdettiinkin bussia kerran. Tän voi nääs kiertää kahteen suuntaan tän vuoren. Maisemat on komeita ja meininki hyvä. Pysähdyttiin yhdessä pisteessä missä oli jotain temppeleitä. Kierreltiin ja katteltiin siinä ja jatkettiin matkaa ylöspäin. Huomenna jatketaan matkaa kävellen ku bussilla ei pääse pidemmälle. Kävellään kukkulan yli tai jotain ja sit jatketaan toista puolta alas. Huomenna olis myös tarkotus lähtee takasin Wuhaniin iltapäivällä. Käytiin syömässä just ja saatiin hotellihuone kans. Ihan hyvin menee, MUT hotskun kaikki vessat on reikä lattiassa! Hitto sentään. No kait sitäkin herkkuu joutuu tällä reissulla vielä koittaa vaikka onkin alle viikko jäljellä... Pahus, näin pitkälle pääsin...

klo 20:02

Käytiin vähän kävelemässä vuorilla. Ihan vaan tunnin lenkki ku tutustuttiin lähimaastoon ja selvitettiin et mihin huomenna lähdetään suunnistamaan. Ajateltiin aamulla lähtee aamuvarhaisella, jotta ehditään neljäks asemalle. Tarkkaa tietoo ei ole kuin pitkä matka on edessä, mut kuuden tunnin kävelyllä nyt kuvitellaan selviivämme. Sippe näki meidän huoneessa jumalattoman kokosen hämähäkin ja tappo sen. Sit vaihdettiinkin huonetta ku näillä ei ollu avainta meidän huoneeseen.. Siisti meininki. :)

Tuolla ku käveltiin ni nähtiin joku temppeli ja tie haarautu joko sinne tai sit oikeelle johonkin montulle. No mentiin siihe kuilun suuntaan, ku temppelin tiellä seiso koira vahdissa. Huomattiin et se polku olis lähteny jonnekin kauemmas ja alko tihuttaa ni käännyttiin takasin. Mentiin siinä temppelillä käymään ja se koira oli siellä vartioimassa ovee. Henkan kans vedettiin jotain Taiji liikkeitä ja se koira innostu samantien! Lähdettiin siitä sit aika vikkelään pois ku se ajo meitä perässä. Nyt vielä yks olut ja nukkumaan, että jaksaa huomenna painaa! Ja pitäis sitä hemmetin reikääkin koittaa.... Voi paska...

10.6.2007 klo 06:52

Nyt on sit kyykkysontiminen koitettu. Kyl se nyt sujuu, mut ei se meikäläisen juttu ole! Polvet tulee kipeeks ku koittaa siinä huojuu. Eikä siinä vielä kaikki. Siellä vessassa oli sellanen jumalattoman kokonen ötökkä. Sitä piti koko ajan tarkkailla et mihin se menee. Se pysy paikoillaan,niinkauan kunnes olin suihkussa käyny ja aloitin kuivailemaan. Sille kasvo jostain siivet ja sehän pärähti lentoon! No voitte kuvitella kuin ahdasta tollasessa hotellin pienessä vessa-suihku yhdistelmä huoneessa tuli ku ei kumpikaan mikään pieni ollu. Meikä huito pyyhkeellä niin pirust ja säntäsin pihalle vessasta. Tuli kunnon aamujumppa siinä samointein. Tapoin sen kyl sit ku menin pesee hampait, mut nyt Sippe väittää et se elää taas! Ihme sissi...

klo 08:47

Joopa joo...

Nyt mä olen kiivenny ainakin 2000 rappusta eikä loppua näy. Jossain vaiheessa oli kyltti jostain 100 rappusen pätkästä ja kyl se sen verran vissiin olikin, kuuntelin vaan ku yks kiinalainen laski niitä.. Lähdin jo kulkemaan tätä lyhempää reittiä, pojat meni pitempää. Mulla jää nyt huippu näkemättä, vähän harmittaa mut en mä olis ikinä pysyny jätkien vauhdis mukana. Tai Henkan ja Mairoston lähinnä. No eipä se mitään tää on hyvä päivä aloittaa kunnon kohotus! Vielä ku huomenna muistais jatkaa sitä! ;)

Ihanan hiljasta täällä on! Paitti et kinuskit huutaa koko ajan jotain. Esim kaiku tuntuu monelle olevan täysin uus juttu! Porukat huutaa ja kaiku vastaa hetken päästä. Komee kaiku täällä onkin mut ei sitä kaikkien tartte perä jälkeen koittaa! :)

Ja matka jatkuu...

klo 14:32

Vuorelta on nyt päästy ales ja istuskellaan kaupungilla tappamassa aikaa. En ihan huipulla asti käyny mut aika ylhäällä sentään. Pojat kävi huipulla ja huudeltiinkin siinä rotkon yli ku nähtiin matkalla. Maisemat oli ihan älyttömän hienot, mut vähän oli sumua. Kameralla koitettiin ikuistaa hetkeä, mut eihän tollasella pokkarilla saa kunnon kuvaa niin laajasta alueesta. Ostettiin liput kondolihissiin, 35Y. Tultiin sillä alas ja olikin aikamoista kyytii! Kolme kertaa tultiin ihan älyttömän jyrkkään alas. Kondoli kesti n. puol tuntii ja oli hienon näköstä. Ei siitäkään kyl kunnon kuvaa saanu, yritettiin kuitenkin.

Maanantai 11.6.2007 klo 18:58

Eilen tultiin takasin Wuhaniin, junamatka meni ihan rattosasti. Pelattiin korttii ja saatiin paikat vaihdettuu niin, että voitiin istuu vastakkain, välissä pöytä. Vuorelta ku selvittiin bussilla alas, lähdettiin käveleen keskustaan. Kaupunki oli jopa suomen mittapuussa melko pieni. Ehkä paljon asukkaita, mut meininki suoraan villistä lännestä. Ei mitään muuta ku enemmän tai vähemmän rähjäsii rakennuksii. Tuli jopa Wuhaniin ikävä. Jos Kiinaan tulee niin kannattaa todellakin matkustaa noihin pienempiin kaupunkeihin kanssa! Niissä saa paremman kuvan siitä miten ihmiset Kiinassa pääosin elää. Peking ja Shanghai ei kerro Kiinan tilanteesta mitään!

Wudang tulee kasvamaan ja kehittymään seuraavan kymmenen vuoden aikana paljon, koska turismi on siellä selvästi kasvussa. Koko vuorisysteemi oli rakennettu turisteja varten ja monissa paikoissa oli vielä rakennustyöt kesken joten paikka on aivan uusi. Turistit eivät vielä tiedä kyseisestä paikasta, joten uskon lähi vuosina kävijöiden määrän nousevan rutkasti.

Tänään ollaan shoppailtu Wuhanissa. Piti vähän tuliaisii ostella vielä.. Nyt pitäis olla melkein kaikille jotain.. :) Ehkä jotain vielä pitää hankkia. Alkaa vaan olemaan laukut täys tavaraa jo.. Noh huomenna vois koittaa pakata ekat kamat jotta näkee kuinka epätoivonen tilanne on edessä. :) Nyt vietetään yhteistä viimeistä iltaa, ku pojat lähtee Honkkariin keskiviikko aamusta. Alkaa aamut olee vähissä, 4 jäljel.

perjantai 8. kesäkuuta 2007

Ramada Hotel, Wuchang, Wuhan

Oltiin tänään aamulla pelaamassa omatoimisesti jalkapalloo. Mentiin KungFu tunneille, mut opettajaa ei sit ilmaantunukkaan mistään ni pelattiin sit ihan keskenämme futista. Oli taas niin pirun kuuma, mut tulipa ees tunnin verran siinä palloiltuu.

Illalla mentiin kuudeks tohon varjoympyrää Ramada hotelliin. Vaasassa opiskelee kaveri nimeltä Ekin, jotain ravintola puolta vissiin. Hän on Kiinalainen ja tekemässä nyt työharjoittelua täällä Wuhanissa. On ihan rento tyyppi ja me päästiinkin sitten hänen johdollaan SUOMALAISEEN SAUNAAN! Hitto vie, Savo, Finland luki saunan ovessa ja kyllähän löylyt ihan hyvät olikin! Ainoo missä oli toivomisen varaa oli, et se sauna laitettiin päälle siinä vaiheessa ku me oltiin ovella osottamasa et tonne me halutaan. :D No eipä siinä mitään kyl se siitä lämpes ja saatiinkin ihan hyvät löylyt loppujen lopuks. Tuli heti paljon virkeempi olo. Ulkona tosin oli jotain 35 astetta niin et se sauna tuntu aluks jopa kylmältä.. :P

Meille oli tunti varattu aikaa saunomiseen, jonka jälkeen suunnattiin kerrokseen 28, missä on pyörivä ravintola. Se osa missä istutaan pyörii ja keskusta missä kaikki ruoat on pysyy paikallaan. Välillä oli vaikee löytää "kotiin" ku ei muistanu mistä kohtaa oli lähteny liikkeelle. Eikä alkoholilla tiettävästi ollut osuutta tähän asiaan. Oli sen verran tyyriimpi paikka se, että ei kauheesti muuta ku syötiin ja juotiin yhdet oluet. Setti tuli maksamaan yhdeltätoista hengeltä 158€, eli ei nyt mitenkään ihan ylitsepääsemättöämän hintanen paikka ollu. Ja siis selvästikkin paikka oli rikkaitten pukumiesten paikka. Eihän se Suomen valuutassa tullu maksamaan ku vajaa 14€per nokka, et kyl tulee Antonio Salossa kalliiks tohon verrattuna kuitenkin. Ruoka oli ihan maittavaa, pihvien laatu oli melko huono, mut noi muutamat oli ollu siellä aikasemmin kerran ni sanoivat et sillon oli paljon paremmat pihvit. Kait se sit on vähän tuuristakin kiinni et kuin vanha lehmä on jostain saatu kii.. :D

Syötiin hyvin ja juteltiin niitä näitä, oli vähän läksiäis meininki kans, koska porukat alkaa pikkuhiljaa valumaan Suomeen päin. Meillä on aika monella erilaiset suunnitelmat kotiin paluun varalta, joten siks vietettiin "läksiäiset" jo nyt. Eipä siinä kuitenkaan kauheesti tästä ajasta täällä mitään puhuttu.. Päivän polttavista kysymyksistä oli enemmän juttuu kuten aina meidän porukan keskuudessa. Huomenna pitäis saada todistukset, tai piti. Nyt tilanne on osoittautunut vähän mutkikkaammaksi.. Ei näistä tiedä, kait me joku todistus saadaan et täällä on ees käyty...? Mut kuten monesti täällä on tullu todettuu yhdestä suusta tai monesta samaan aikaan, "This is China, man". Täytyy koittaa ymmärtää vielä loppuun asti, että on yksi ihminen jonka tehtävä on kysyä toiselta miten tämän asian suhteen toimitaan. Ja tämä yhtälö meidän kohdallamme on useimmiten tarkoittanut noin neljää henkilöä. Eli mitään ei tapahdu yhdessä yössä, eikä mihinkään voi saada suoraa vastausta. Näin se vaan menee kun pitää ihmisiä työllistää väkisin. Suomessa valtiovalta voi sitten ottaa oppia Kiinan työllistämis periaatteesta! Tosin täälläkin se asia on hoitumassa luonnostaan, kuten Suomessa. Yksi mikä maillamme on yhteistä on väestönrakenne. 50-60-luvuilla syntyneitä on tuhottoman paljon ja ihmisen odotettu elinikä sen kun nousee. Jossain kohtaa tilanne vaan on se, että töitä on kaikille, mutta ketä maksaa ne eläkkeet? Ja vertailun vuoksi vielä lukuja: Suomi 5 000 000 ihmistä Kiina 1 300 000 000 ihmistä. Siinä on Kommunistisen puolueen pampuilla vielä paljon harmaita hiuksia kun näitä juttuja selvitellään...

Sauna muuten makso 101Y eli olihan se ehkä suomenkin mittapuulla vähän kallis, mutta todellakin sen arvoinen. Tosin jos menisi jossain hotellissa samanlaiseen paikkaan, niin hinta olisi varmaan paljonkin suurempi.

Anyway, nyt on hyvä fjiilis! :D

torstai 7. kesäkuuta 2007

Koulun sairaala

Tänään tuli sit koitettuu tämän maan terveyspalveluita ekaa kertaa. Viime yönä sain nukuttuu jonku ruhtinaallisen kaks tuntii ku kutisi iho niin pirusti. Kävin vielä yöllä/aamulla viideltä suihkussakin ja vaihdoin petivaatteet, mut sekään ei oikein auttanu. Aamulla oli sit pakko lähtee kattoo sinne terveysasemalle. Soitin sille meijän Kiinan opettajalle Petelle, mikä hoitaa meidän asioita täällä mut se ei kerenny lähtee messiin ja sit ku se soitti takasin ni se oli jo kerenny soittaa Lilylle et se tulee. Pete sanos vaan mulle et onks se ok jos Lily tulee. Mä olin et kait se on sit. Sit se sano et joo hän sano sil jo et se on muutaman minuutin päästä siinä teijän asunnolla.. Mä olin et noniin jes.

Meinasin ettei siitä reissusta tuu mitään, mut ihan hyvin se meni. Koitin selittää et mikä vaivaa ku kutisee vaan niin pirusti. Yöllä olin jo ihan paskana et taas on varmaan joku syyhypunkki iskeny. Intissä oli meinaan, ei oo kiva setti! Piti kaikki vaatteet vaihtaa ja omat henkilökohtaset vaatteet piti pakastaa ja/tai pestä yli 60 astees.. Noh nyt vähän näyttäis ettei se sit sitä ainakaan oo. Ei tää mitään ihottmuaakaan ole ku ei juurikaan mitään ihottumaa ole. Silti kutisee, ni koita siinä sit saada jotain diagnoosii aikaseks.. Sain jotain kamalan värisii pillerei ja jätkät heittää koko ajan läppää et noista ei hyvää seuraa.. :)

Lääkärin tutkimukset tosiaan oli sitä luokkaa et mä otin shortsit pois ja näytin sille reittä ku siinä oli jotain näppylöit, se katto vaan vähän matkan päästä. Sit se pyys nostaa paitaa ja mä nostin ja se vilkasi vähän määräs niitä tablettei.. Et enpä sit tiedä tuliko riittävä diagnoosi, mut ainakin on nyt jotain pillerei ja voi uskotella ittelleen et ne auttaa.. :D

9 aamua jäljellä! Ei huono! :D

tiistai 5. kesäkuuta 2007

China Post

No niin.

Nyt on syke tasaantunu sen verran et uskaltaa kirjottaa jotain... En voi taata, että tästä tekstistä silti tulis mitenkään julkasukelpoista!

Kolme tuntia tosiaan vietettiin aikaa postitoimistolla lähettämässä tavaraa Suomeen. Tarinahan alkaa ihan kauniisti, klo 13:50 oli bussi talon edessä niinkuin oli sovittu ja kahdelta päästiin lähtemään postitoimistolle päin. Kaikilla oli onnellisesti kamat mukana ja valmistautuneet et siirretään ne pahvilaatikoihin paikanpäällä ja sit teipataan kii ja annetaan postivirkailijoiden hoitaa paperisota ja maksetaan rahaa ja lähdetään kotiin.

EI

Mä en taas muistanu et ollaan Kiinassa. Hommahan pelitti vähän siihen tyyliin, että mentiin paikanpäälle ja siellä oli äijä mikä sit anto meille pahvilaatikkoi mihin laittaa tavarat. No ensimmäinen koettelemus oli ne laatikot. Nehän tietty piti koota, mikä sinänsä ei oo mikään ihme, muuten ne veis ihan pirusti tilaa. Mehän nohevina ruvettiin kokoomaan niitä ja ku saatiin osa laatikoista kasaan (mä kerkesin jo teippaa pohjan ja muutama muukin) ni sit tulee joku neiti sanoo et ei niitä saa noin laittaa. Laitettiin ne pohjat sillai limittäin jotta se kestäis paremmin. VÄÄRIN! Ensin sivuilta pienemmät läpät ja sit suuremmat ja keskelle teippii ja sit päädyt teipattiin. Nooh tämän nyt vielä kärsis. Sit ruvettiin täyttää lappui mihin piti merkitä tietysti lähettäjä ja vastaanottaja jne jne.... Ei siinä mitään mut siinä nipussa oli niin monta paperii päällekkäin mihin se kopioi sen saman tekstin et piti suorastaan sanoen painaa läpi saakka siitä paperista, jotta jakso kopioida sinne viimiselle sivulle saakka.

Ja näin sitten edettiin siihen seuraavaan vaiheeseen. Teemu meni ekana niiden kahden kiinni teipatun paketin kanssa siihen pisteeseen missä laitettiin kunnon remelit vielä laatikon ympärille, jotta pysyvät kiinni. Teemulla kaikki suju ihan hyvin, tai siis aikaahan tähän kyseiseen operaatioon paloi ehkä joku puol tuntii ku kaikki kinuskit meni koko ajan jonossa ohi... Mä olin heti toisena jonossa ja se laitto mun paketin ympärille toisen nauhan ihan ok ja sit ku sen piti laittaa se toinen ni eikös ne prkl pihdit hajonnu. No niitä siinä sit ihmeteltiin monen Kiinalaisen voimin et mitäs nyt tehdään... Sit ne löysi jostain toiset pihdit, mut ne oli liian pienet, joten eipä se homma sit edenny juurikaan mihinkään.

Odoteltiin siinä ja kaikki kirjotti ne lähetyslaput loppuun, missä kysyttiin noin painoo (nehän tosiaan punnittiin sitten vielä jälkeenpäin), kuinka monta tavaraa paketin sisällä on, mitä siellä on ja paljonko on yhteenlaskettu hinta. Eipäs sitä sit enää muistanu kuin monta paitaa oli sisälle tullu laitettuu ku oli jo paketti teipattu kiinni. Sit vaan arvaamaan jotain. Nii ja ensmänen juttu ku kävelin ovesta sisään ku tultiin sinne ni se äijä kysy et mitä ootte lähettämässä. Sanottiin et enimmäkseen vaatteita, mut mun piti laittaa subi-kaiutin setti tulemaan kans Suomeen ku se on kuitenkin ihan hyvälaatunen. Noo eihän täältä mitään elektroniikkaa saa lähettää, ni sehän tyrehty sit siihen. Sori Tiina-sisko et saa nyt sit kaiuttimii tietokoneesees.

Kun laput oli täytetty tuli käsky, et kirjottakaa laatikon kylkeen osoitteet (lähettäjä ja vastaanottaja). Ei siinä mitään kirjotettiin ihan huumassa sit niitä ja sit taas jatkettiin ihmettelyy.

Aikamme siinä ihmeteltyämme sit sovittiin et kyl ne teippaukset sit kait pitää sen laatikon kasassa, otettiin laatikot kantoon ja siirryttiin seinän toisella puolen missä oli kait jonkun sortin lähettämö. Siellä kaveri hakkas käsin leimoja kirjeisiin...? En tiedä miten Suomessa asia tapahtuu, mut mä oletan et ku saan kirjeen ja siinä on Turun postilaitoksen leima ni se EI ole käsipelillä siihen laitettu. Kommentoikaa jos olen väärässä! :) No tää "lähettämö" ei mikään järin suuri paikka ollu, siihen ku iskettiin pakettien kans sisään ni se oli täys.

Oltiin siinä sit jonottamassa, ni Pete tulee ja sanoo et kaikki kenellä on punasella kirjotettu boksin kylkeen osoitteet ni joutuu kirjottaa uudestaan mustalla päälle. Me oltiin et "mitä?". Joo et kaikki kenellä on punasta ni joutuu kirjottaa mustalla päälle, koska kansainvälisessä postissa jos on punaisella kirjotettu tekstit ni se voi rikkoo kahden maan diblomaattisuhteet. Siinä vaiheessa mulla leikkas jo kiinni, et mitä V****U täällä oikeen tapahtuu. Ei päässy yks eikä kaks kirosanaa ku kirjottelin uudelleen niitä osoitteita siihen boksin päälle...

Jonotettiin siinä sit sinne punnitukseen ja missä neiti keräs rahat lähetyksistä ja kirjotti muut tarpeelliset tiedot koneelle. Joo sillä oli kyllä tietokone, MUTTA: SE LASKI HELMITAULULLA MITÄ ANTAA RAHOISTA TAKASIN! Kaikki rahat laskettiin kolmeen kertaan sit alko helmet taulussa rullaan, et kuinka paljon pitää antaa 300 takasin ku paketin hinta on 256Y... Aikaa kulu ja tupakkia olis kulunu jos polttaisin. Kyl siinä noi tupakoitsijat kerkes ihan huolella vetää. Jokaiseen pakettiin tuli useampi leima ja jokaseen paperiin kans. Tämähän tunnetusti on leimojen luvattu maa, punatähti löytyy joka paikasta. Kaikki kun oli saanu maksettuu pakettinsa ni lähdettiin siitä syömään ja Pete jäi vielä odottamaan että ne paketit lastataan ja lähtee oikeeseen suuntaan tai jotain... ? Oli taas sellanen reissu, et meinas loppuu ymmärrys ja hermot kesken! Onneks enää on 10 aamua ja niistä Wuhanissa vietän 6.

Viikonlopuks lähdetään vähän vaeltamaan tonne Länsi-Hubein puolelle. Ei oo niin tarkkaa tietoo, mut junaliput ostettiin tänään ja pitäis jonnekkin vuorelle kiivetä missä on joku Kung Fu temppeli. Katotaan kestääkö kunto, vai nääntyykö iso-poika puolimatkaan.

Yleistietoa jos joku tänne ensivuonna tulee, lähettäminen makso n.20 kg n.700Y kahdessa paketissa. Itselläni oli tavaraa vaan 5.6 kg ja se makso sen n. 256Y. Siitä voi sit joku laskee kaavaa et mitä minkäkin kokoisen paketin lähettäminen maksaa. Nii ja pakettien odotettu saapumisaika kohteeseensa on noin kuukauden päästä, eli sen verran se ottaa ku juna kulkee siperian läpi. Merirahti olis ollu halvempi, mut sillä kestää vissiin jotain pari kuukautta, ehkä. :D

Nyt mä rauhotan mieleni ja koitan unohtaa mitä tänään on tapahtunu.. Jotkut asiat täällä vaan ei toimi.

maanantai 4. kesäkuuta 2007

Loppu häämöttää

No morjensta vaan kaikille!

On ollu vähän hiljaiseloa tän blogin suhteen ku ei oo ollu niin erikoisesti mitään kirjotettavaa. On käyty toki Pekingin ja Shanghain välissä Wuhanin huvipuistossa vähän kieppumassa laitteissa, vaikka eihän musta tunnetusti juurikaan iloa huvipuistossa ole ku on tota korkeenpaikan kammoo sen verran.

Lentolippujen kans on säädetty nyt sit tarpeeks ja lento on koti-Suomeen varmistunut päivälle 15.6 ja Wuhanista pitäis mennä Shanghaihin 14.6, mikä taas tarkottaa sitä et Wuhan TJ on 10! Pääsee vihdoin täältä paskan hajusta pois! Mitä lähemmäs loppuu tullaan ni sitä enemmän alkaa ajattelemaan mitä kaikkee kotona odottaa ja mitkä asiat on kerenny muuttumaan sillä välin ku on itse vaeltanu maailmalla. Noh, pystypäin takasin kotiin ja hyvän ruuan pariin! Kunnon Suomalaista ruokaa meinaan kaipaa! Keitetyt perunat olis niin pirun kovat tähän väliin!

Viime viikolla käytiin hakee parit ns kylpytakit, mitkä teetin räätälillä. Silkkinen pitkä takki mikä kietastaan tosta edestä yli kiinni ja sit vyö solmitaan lanteille niin että pysyy kiinni. On meinaan silkkiä ja vuorellinen ni on aika makeet! Eikä ollu nekään mitenkään hinnalla pilattuja, 320Y. Tilasin vielä niitä parit lisää, oli sen verran hyvä laatuset kuitenkin. Sain myös mun toisen puvun valmiiks. 650Y liivi, takki ja housut. Ruskehtava puku pystyraidoilla, liivi on erivärinen ku ei riittäny sitä samaa kangasta. Mut on kyllä komee puku ja vähän kevyempi ku se musta minkä eka teetin. Nyt on vaan ongelmia ku ei viitteis laittaa niitä postissa tulemaan ja se musta puku painaa varmaan 5kg. On vähän enemmän talvikäyttöön se puku! Ajattelin uhrautuu ja kantaa pukupussissa puvut kotio! :D

Huomenna tosiaan pitäis mennä iltapäivällä testaamaan tän maan posti palveluita. Tavarat kantoon ja kattelee miten saadaan Kiinan postineitit sekasin... ;) Eiköhän kaikki suju, merirahti olis halvempi mut kestää kans sit pari kuukautta et ehkä joutuu jonkun satasen (euroissa) pulittaa et saa tavaraa Suomeen ajallaan. Huomenna olen taas tästäkin asiasta paljon viisaampi! :)

Eipä tässä mitään niin kovin ihmeellistä ole tapahtunut, perus elämää paikan päällä ja koulutehtäviä on tehty nyt oikeen sit vaan urakalla! Melkein jokaisesta kurssista on ollu joku "päättötyö" mikä pitäny palauttaa tällä viikolla. On osa vielä palauttamatta, täytyy lähettää sähköpostilla ne. Mikään ei kuitenkaan ole myöhässä, joten hyvin etenee. Pitäis vielä loppuviikosta saada todistukset kätöseen ni sit kelpaa tulla kotio. :D

Voi olla että tosta loppuviikosta tehdään vielä joku viikonloppumatka toiselle puolen Hubein maakuntaa, vielä viiminen rypistys ennen kotiin lähtöä. Täytyyhän sitä nyt matkustaa ku kerran täällä ollaan. Osa porukasta on lähdössä kiertämään Kiinaa jo tällä viikolla ja lentävät sitten takaisin Suomeen myöhemmin ja osa meistä on lähdössä jo ensi viikolla. Hongkong jää nyt tällä erää näkemättä ja se vähän harmittaa, mutta finance puoli on sen verran lopussa, että jostain on karsittava ja mä luulen, et mun aikani on muutenkin palata Suomeen töihin. Kyl tässä on jo reissattu ympäri ja ämpäri.

Jos koittais kirjotella lopputunnelmista ahkerammin.. :P

Nyt pakkaamaan kamoja huomista varten.